Leevi and the Leavingsin albumi Raparperitaivas ilmestyi 1991. Se ei juuri eronnut muutamasta edeltäneestä kultakauden levystä, mutta tulevista se erosi: karkeampi ilmaisu, avoimen seksuaaliset teemat ja koneiden roolin korostuminen olivat tuloillaan. Raparperitaivas on kuitenkin vielä niin tekstiensä kuin musiikkinsakin ilmaisussa hienovarainenm, vaikka tarinat saattoivat olla hyvinkin traagisia.
Gösta Sundqvistin sanoittama ”Miranda” kertoo tarinansa sirpaleina ja epäjärjestyksessä. Nimihenkilön elämä päättyy jo toisessa säkeessä: ”kuin kivi putosit maahan, kun otteen päästit irtoamaan.”
Kuinka Mirandan tarina sitten avautuu? Ennen kuin putoamisesta – tai pudottautumisesta – kerrotaan, todetaan hänen luvanneen kertojahenkilölle ihmeen, jota tämä ei usko toivoneensa. Ennen kaksiosaista kertosäettä kuulija ei saakaan tietää kuin tämä lupauksen ja pudottautumisen.
Kertosäkeen perusteella pikkukaupungin kadut täyttyivät Mirandan katselijoista ja tämän pitkät hiukset heiluivat tuulessa. Turvaköydet löytyivät myöhemmin maasta ilman että niissä olisi ollut merkkejä kiinni olemisesta ”silloinkaan” – ilmeisesti viitaten viimeiseen alastuloon. Kiinnipitämisen ja vapauden teemat jatkuvat seuraavissa säkeissä:
”ja nyt eivät pehmeät seinät, eivät kalteritkaan
enää ahdista sua milloinkaan”
Mirandan ahdistuksettomuus on varmaa. Kertoja sen sijaan jää tuskaansa, kun tämä kertosäkeen lopuksi vielä vakuuttaa tahtovansa unohtaa Mirandan kaikki kummalliset vaatteet, meikit, oudot ajatukset ja ”järjettömän leikin, jota harrastit.”
Toinen säkeistö kertoo lyhyesti Mirandan pettymyksistä: sadut eivät toteutuneet eikä valkoinen ritari koskaan saapunut. Tätä seuraa taas pitkä kertosäe ja lopulta sirkusprinsessalle toivotaan rauhallista lepoa.
Kuka tai mitä Miranda oli? Oikea trapetsitaiteilija, joka otti turhia riskejä? Mielenterveysongelmainen enimmäkseen mielikuvituksessaan elänyt tyttö? Esiintyikö hän koskaan sirkuksessa vai kiinnittikö hän nuoransa kaupungin talojen välille? Mikä oli hänen lupaamansa ihme ja olivatko järjettömät leikit jotain, mikä tapahtui ihmissuhteissa vai ilman turvaköysiä? Jotenkin tuntuu, että Mirandan tarinasta välittyy olennainen ilman vastauksia näihin kysymyksiin.
Tiedän että postaus on jo melkein viiden vuoden takaa, mutta itseänikin jäi mietityttämään tämä kappale ja tarina sen takana. Mistä Gösta sai inspiraationsa tähän kappaleeseen ja mistä se todella kertoo? Ikävä kyllä hän ei ole varmaan itse sitä ikinä vahvistanut eikä ole täällä kertomassa siitä.
No, voi olla että vähän arvoituksellinen tunnelma ja selvittämättömät mysteerit tekevät kappaleesta erityisen.
Mä oon aina tulkinnu kyseisen biisin niin, että Miranda olis vaan normaali tyttö josta sitten tulee tyyliin murrosiässä mt ongelmainen ja itsetuhoinen ja sitten hän hyppää tai tippuu kuolemaansa keskellä kaupunkia.
Nuo ritarit ja valkoiset ratsut olen tulkinnut niin, että mirandan vanhemmat tai vanhempi, on odottanut mitä lapsesta tulee kun hän kasvaa isommaksi. Eli että nämä olisivat hänen lapsimaisia kiinnostuksen kohteita varhaislapsuudessa ennen murrosikää tms. Ja sirkusprinsessa kuulostaa siltä kuin se olisi vilkkaalle lapselle annettu lempinimi leikki-iässä. Tosin tuo ratsujuttu voikin viitata niihin pettymyksiin elämässä.
Sitten tuo ”luvattu ihme jota ei koskaan toivottukkaan”, niin sen olen tulkinnut niin, että ehkä tämä mirandan vanhempi (joka vaikuttaa siis olevan kertoja) ei alunperin halunnut lasta, mutta lapsen saatuaan se olikin suuri ihme hänen elämässään.
Ja nuo kummalliset aatteet ja vaatteet viittaisi siihen kuinka mirandalla olisi jotain identiteetti ongelmia niinkuin usein mt ongelmaisilla voi olla.
Ja järjetön leikki kuulostaa siltä, että leikitään hengellä. Sellaista satunnaista itsetuhoisuutta, että ei haittaa vaikka sattuisikin kuolemaan.
Mutta ne turvaköydet jää minua ainakin mietityttämään. Niihin tuo trapetsitaiteilu tuntuisi olevan lähes ainoa järkevä selitys, kun on kyse sirkusprinsessasta. Tai sitten se on vain vertauskuva